Sinds 1990 organiseert de Stichting Cantate Domino in Leiden cantatediensten, oorspronkelijk in de Hooglandse Kerk en in de Pieterskerk. Anno 2023 streeft de Stichting ernaar ieder seizoen, van oktober tot en met april, vier à vijf cantatevespers te organiseren. De cantates die in de dienst klinken zijn gewoonlijk gecomponeerd door Johann Sebastian Bach. Net als in de tijd van Bach zijn de cantates onderdeel van een kerkdienst, met samenzang en een korte overweging.

Cantate Domino is een onafhankelijke stichting, op 27 november 1989 opgericht op initiatief van de stichting Pieterskerk en de commissie voor Bijzonder Kerkenwerk Leiden van de Protestantse gemeente te Leiden. Vanaf seizoen 2022-2023 is de samenwerking met de Pieterskerk beëindigd.